Szanowni Państwo,
rozpoczęliśmy realizację autorskiego projektu ekologicznego pt. „Przedszkolny warzywniaczek”. Projekt jest realizowany przy współpracy z Fundacją im. ks. Prof. Ryszarda Rumianka. Mogą Państwo podziwiać przed przedszkolem skrzynie z naszymi uprawami.
Główne cele projektu to:
- podniesienie świadomości przyrodniczej i ekologicznej dzieci
- tworzenie nowych, trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia w domu, przedszkolu i najbliższym otoczeniu
- uświadomienie uczniom ich wpływu na środowisko
- wzbudzenie chęci i motywacji do działania na rzecz przyrody
- włączenie lokalnej społeczności w działania dla dobra środowiska
- rozwijanie zdolności odczuwania piękna przyrody
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dziecka
- rozwijanie wyobraźni dziecięcej
- wyzwalanie aktywności na rzecz środowiska
Realizując projekt chcemy się szczególnie skupić na:
- poszerzeniu wiedzy i horyzontów dzieci na temat uprawy, pielęgnacji i przetwarzania warzyw i ziół
- poszerzeniu wiedzy dzieci na temat wykorzystania odpadów biologicznych (kompostownik) i segregacji
- poszerzeniu wiedzy dzieci na temat sezonowości i upływu czasu
- zapoznaniu dzieci z rodzajami warzyw m. in. strączkowe, okopowe, kapustne, cebulowe, dyniowate
- zachęcaniu do bliskiego kontaktu z naturą
- rozbudzaniu w dzieciach potrzeby kontaktu z przyrodą
- kształtowaniu opiekuńczego stosunku do świata roślin
- uświadomieniu dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych
- budowaniu w dzieciach poczucia wspólnoty z otoczeniem
- budowaniu w dzieciach poczucia odpowiedzialności za powierzone obowiązki
- kształtowaniu emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów występujących w środowisku człowieka
- kształtowaniu umiejętności dostrzegania piękna w zjawiskach i obiektach przyrodniczych
- kształtowaniu cierpliwości oraz uświadomieniu dzieciom, że każde działanie przynosi dla nas korzyści
- przełamywaniu barier w poznawaniu nowych smaków
- wspieraniu odporności dzieci poprzez prace gospodarcze na świeżym powietrzu
- rozwijaniu umiejętności praktyczno-technicznych